Danmarks eneste formelklasse
Nordic 4 – tidligere kendt som Formel 4 – er den eneste klasse for moderne specialbyggede formel racere, som kører om et Danmarksmesterskab udskrevet af Dansk Automobil Sports Union og er dermed et officielt Danmarksmesterskab.
Mesterskabet afvikles normalt over seks løbsweekender. Kørerne i kampen om Danmarksmesterskabet for Nordic 4 deltager i racerbiler, der er både specialbyggede til motorsport, men samtidig er økonomisk overkommelige at anskaffe og vedligeholde.
Løbsformat
Nordic 4 afvikles over seks løbsweekender, hvor der hver gang køres op til 3 heats.
Points til Nordic 4 tildeles efter hvert heat, og der gives points til de 10 første efter pointskalaen 25-18-15-12-10-8-6-4-2-1 og alle afdelinger tæller med i det samlede mesterskab.
Afvikling
Lørdag afvikles der dels en fri træning, dels en tidtagning, hvor en kørers bedste tid bestemmer startopstillingen til første heat. Startopstillingen til andet heat bestemmes efter resultatet af det første heat hvor op til de første 8 vendes. Startopstillingen til det finalen afgøres af det kombinerede resultat af de første 2 heats.
Første heat køres enten lørdag eftermiddag eller søndag formiddag, mens andet heat og finalen normalt køres søndag.
Præmiepuljen
Gennem årene har sponsorer og Dansk Automobil Sports Union udsat forskellige præmiepuljer i klassen. Dette varierer fra sæson til sæson.
Kørerne
Deltagerne i Nordic 4 omfatter et bredt spektrum af kørere. Der er dem, som har deltaget i klassen i mange år, eller som har erfaring fra en lang række klasser i dansk bilsport.
Men der er også mange, som efter en succesfuld karriere i karting bruger Nordic 4 som næste trin på stigen på vej mod en professionel karriere i dansk og international motorsport.
Bilerne
I Nordic 4 anvendes der udelukkende racerbiler, der er specialfremstillet til konkurrencekørsel. Bilerne er bygget af specialvirksomheder med et rørrammechassis, hvor der lige akkurat er plads til køreren, motoren og gearkassen.
Der er i Nordic 4 generelt to typer af biler; de nyere kulfiber monocoque Formel 4 Gen. 1-biler med en 2,0 Renault motor samt de biler som tidligere var kendt som Formel Ford, de har fået monteret vinger, således at de matcher Formel 4-bilerne ret godt. Formel Ford bilerne kendes i dag som Formel 5.
Formel 5 bilen skal enten anvende den Formel Ford “Zetec” motor på 1.800 cm3 eller den nyere Ford “Duratec” motor på 1.600 cm3, der dog må tunes af individuelle tunere efter et nærmere specificeret reglement. Herudover tillades også De noget ældre F2000 biler med Ford “Pinto” 2,0 OHC.
Den nuværende Mygale M14-F4 vil blive anvendt i Danmark frem til tidligst 2026-sæsonen.