Støvskyerne og dækrøgen har lagt sig efter sidste afdeling af Danmarksmesterskabet i Formel 4 og Formel 5. Finalen blev afviklet med samme høje intensitet og kvalitet som resten af sæsonen.
Der blev kæmpet om maksimalt at opnå 600 point. De 461 af dem hev Casper T. Hansen hjem, efter en sæson med høj stabilitet og flot kørsel. Hele 119 point foran Casper Pilgaard på andenpladsen. Sidstnævnte viste for alvor sit potentiale frem i sidste halvdel af sæsonen. De to forreste piloter var i en klasse for sig i dette års Formel 4 mesterskab. og undervejs i sæsonen fik de vist både tilskuere og ikke mindst konkurrenter, hvordan man kører racerløb. Med en fin blanding af kloge beslutninger, mod og ikke mindst en stor respekt for hinanden viste de vejen, i en sæson der ellers var præget af rigeligt med påkørsler, skader og grænsesøgende kørsel.
Finalen var ingen undtagelse. Det blev til tre gange sejr til Casper T Hansen, og ligeså mange andenpladser til Casper Pilgaard. Og i alle tre heats var det med meget få meter mellem dem på målstregen. Undervejs blev det til mange flotte dueller, der var Formel 1 værdigt. For Casper T. Hansen var det kulminationen på en omtumlet sæson. Kort før sæsonen, faldt hele verden sammen for den unge sjællænder, da han desværre mistede sin mor til kræften. Ikke mange havde på det tidspunkt forestillet sig at Casper skulle ende som Danmarksmester i Formel 4, godt 8 måneder senere. Casper ville det dog anderledes, og da han sammen med familien og vennerne havde fået det hele lidt på afstand, tog han beslutningen om at prøve at skaffe midlerne til at køre. Sammen med Kræftens Bekæmpelse og sine andre sponsorer, fik han det til at lykkes. Med mor Charlotte på siden af bilen og på ryggen af kørerdragten, indtog han Danmarks fornemmeste racerklasse, med et eneste mål – at vinde mesterskabet. Finalen understregede hans styrke, og han kunne fortjent lade sig hylde med alt hvad der hører til at medaljer, pokaler og champagnesprøjt.
Kamp om de sidste point
Inden finalen var der dog stadig en del placeringer at køre for. Teoretisk set kunne Casper Pilgaard miste andenpladsen til Aske Nygaard Bramming. Det skete dog ikke, men Aske forsvarede samtidig sin samlede 3. plads i mesterskabet og viste sig helt klar til at smutte en tur til Formel 4 test i USA, i forbindelse med det amerikanske Formel 1 Grandprix. Bag ham i mesterskabet brast drømmene om den samlede 3. plads, for både Valdemar Eriksen og Jonas Lindhard Nielsen. En kombination af uheld på banen og manglende speed på dagen gjorde at Jonas, der ellers tidligere i sæsonen lå på andenpladsen, sluttede på en 5. plads, bag Valdemar.
De ultrakorte sprintløb på 15 minutter, der køres i Danmark, gør det svært for kørerne at lægge en slagplan, og et forsøg på at vinde en enkelt placering ved en satset manøvre, har betydet mange skader i sæsonen. Der skal herfra lyde en bøn om at udvide heatlængden med 5-10 minutter, så der kan køres med mindre tidspres på de unge skuldre.
Apropos unge skuldre, så fik vi set at en ung alder ikke pr definition betyder at man er dårligere end de andre. Feltets “Benjamin” – Malthe Jakobsen fik kørt sig ind i alles hjerter. En kombination af jysk tålmodighed, vilje og faglig dygtighed gav ham en samlet 6. plads i mesterskabet. Men vigtigst af alt, han fik vist at han er en man skal holde øje med. I sin rookiesæson kørte han ikke mindre en 6 podieplaceringer hjem, og fik sat en enkelt pole placering i tidtagningen til Septemberløbet på Ring Djursland. Den unge thybo har sat næsen op efter noget stort i næste sæson, hvor han også kører med om det danske mesterskab.
Udenlandsk deltagelse
Som en lille appetitvækker til sidste afdeling, fik feltet besøg af den 17-årige belgier, Michelangelo Amendola, der ville bruge weekenden til at få kilometer i kroppen, inden han satte sig bag rattet i sin F2000 racer i den mellemøstlige serie MRF Challenge. Michelangelo viste alle til lørdagens træning, at i regnvejr var han hurtig. Han satte hurtigste tid af alle, foran Malthe Jakobsen og Casper Pilgaard. Desværre holdt de flotte takter ikke resten af weekenden. En naturlig forklaring kunne være at han kørte mod andre kørere, der kendte banen utrolig godt og som, i modsætning til ham selv, havde haft mange timer i bilen. Han var dog et positivt indspark, og var også selv ganske godt tilfreds med weekenden.
Formel 5 mesterskabet var stadig til salg, inden finaleweekenden. Mads Hoe manglede dog kun meget lidt for at sikre sig den endelige triumf. Efter 1. heat var spændingen udløst. Mads vandt sit første formelmesterskab, og det blev fejret på behørigt vis. Han var dog glad for at det ikke havde været en walk-over. Hans direkte rival til titlen, Martin Harritz havde vist sig som en lynhurtig østjyde, men i de afgørende situationer fik han ikke gjort arbejdet helt færdigt. Til gengæld fik han, og hele teamet en plads i de flestes hjerter, for de kom med meget små midler, og viste at med dedikation og hårdt arbejde, kan man nå langt. Som et plaster på såret fik Martin sæsonens sidste heatsejr, da han med et mulehår kørte over målstregen foran sæsonens store overraskelse, Lucas Daugaard.
Netop Lucas Daugaard viste en flot og meget stejl indlæringskurve. Ambitionerne var før sæsonen at lære bilen godt at kende. Ikke så meget at vinde pokaler. Han lærte ret hurtigt at blive dus med sin bil, og fik undervejs i sæsonen hentet hele 6 andenpladser i klassen. Der er noget stort i vente fra Odderkanten..!
Med masser af flot race har vi vist at vi har en berettigelse. Nu mangler vi bare at arrangørerne viser os anerkendelse ved at give os lidt bedre vilkår. Længere heats, på 20-25 minutter vil være med til at højne kvaliteten. Samtidig kunne der godt tænkes i lidt bedre planlægning af programmet for nogle baner. Det er alt sammen noget vi går i dialog med banerne og DASU om, i vinterpausen.
Nu er det slut, sidste heat er kørt og alle kørere er gået hjem i tænkeboks, for at forberede sig på det næste skridt. Der er allerede flere der har signet op til sæson 2019, men i motorsportens verden holdes kortene tit tæt til kroppen, helt frem til sæsonstart. Det gør vi ikke i Formel 4 – vi byder i stedet på testdage for nye potentielle kørere. Første testdag er d. 17. oktober på Jyllandsringen, mens sidste testdag er på Padborg Park d. 24. oktober. Du kan læse mere om det, her på siden.
Tak for en forrygende sæson – og tillykke til mestrene!