Konceptet omkring Formel 4 blev skabt for at give kartingkørere et godt springbræt ind i banesport. Bilen giver et godt udgangspunkt – og kombineret med de danske baner er der mulighed for et godt læreår inden turen går videre til udlandet.
Effekten er efterhånden veldokumenteret. Blandt de nuværende kørere i Formel 1 har en stor del været gennem F4 på vejen mod toppen. Pierre Gasly gjorde sig interessant for Red Bull’s talentjægere i det franske Formel 4-mesterskab, mens Yuki Tsunoda tog det japanske Formel 4-mesterskab i 2018 og satte turbo på sin karriere. George Russell og Mick Schumacher har ligeledes brugt F4 som skridt på vejen frem.
– Formel 4-bilen har nogle utroligt præcise køreegenskaber, som gør at man tydeligt kan mærke ændringer på opsætningen selv ved de mindste ændringer. Det giver køreren en enorm teknisk forståelse, som er én af de egenskaber som ingeniører ved større teams forventer af moderne racerkørere, fortæller Alex Stubberup Frederichsen, promotor for det danske Formel 4-mesterskab.
For ham at se er Formel 4 et vigtigt sted at træde sine fodspor, hvis man har ambitioner som rækker ud over landets grænser:
– Det er måske sat lidt på spidsen, men Formel 4 er i mine øjne lige så vigtig som karting, hvis du har ambitioner om at skabe dig en karriere i motorsport. Der er så meget viden, erfaring og håndværk, som du får med efter bare en enkelt sæson, siger han.
Små og tekniske baner er en kæmpe fordel
Flere danske racerkørere har været forbi det danske Formel 4-mesterskab inden turen gik til udlandet. Frederik Vesti og Christian Rasmussen er begge nået langt i jagten på en professionel karriere. Malthe Jakobsen vandt mesterskabet i 2019 og har siden haft stor glæde af sine to sæsoner på de danske baner:
– Jeg synes egentlig at jeg har fået en masse godt med videre. Banerne herhjemme er jo små og langsomme i forhold til de store baner i udlandet, men betyder bare at man lærer mere om at arbejde med bilen og undervognen frem for bare at stole på at vingerne suger bilen ned til banen, fortæller Malthe Jakobsen, som i den seneste sæson har deltaget i Asian Le Mans Series, European Le Mans Series og et enkelt løb i den amerikanske IMSA-serie.
– Det har givet mig en forståelse for og følelse med bilen, som jeg har kunnet tage direkte med ind i en LMP3-bil – og LMP2 også, for den sags skyld.
Og selvom det alt andet lige må være sjovt at sidde i en 450 hestekræfters prototype-racer, ser Malthe tilbage på sin tid i Formel 4 som en god investering:
– Bilen i sig selv er jo fed og ser godt ud, og den fortæller alting direkte op gennem sædet mens man kører. Mine to sæsoner var vildt lærerige, og uden dem havde jeg ikke været lige så skarp, da jeg fik chancen for at skifte til LMP3 og European Le Mans Series.